SCENARIUSZE ZAJĘĆ DO POBRANIA
Od wielu lat Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii realizuje rozmaite projekty edukacyjne o tematyce historycznej. Do wielu zajęć powstają scenariusze, kompletne, często z zadaniami do druku. Serdecznie zapraszamy do korzystania, pobierania!
Projekty realizowane w roku szkolnym 2023/2024:
Projekt „Co to znaczy UNIA?" to projekt realizowany z okazji rocznicy 20-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej. Ma ono na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych z historią i funkcjonowaniem wspólnoty państw jaką jest Unia Europejska. W roku szkolnym 2023/2024 przypada 20 rocznica akcesji Polski do Unii Europejskiej. Jest to jedno z najbardziej doniosłych wydarzeń w nowożytnej historii naszego kraju a zarazem jest to fakt bardzo mało znany uczniom, do których kierujemy projekt. Wszyscy oni przyszli na świat już, gdy Polska należała do Unii, nie znają innej rzeczywistości. W naszych rozmowach z uczniami szkół podstawowych pojawia się często stwierdzenie że Europa (rozumiana geograficznie jako kontynent) to to samo co Unia Europejska.
W ramach projektu przeprowadzone były spotkania w szkołach podstawowych.
SCENARIUSZ - WARSZTAT 1
KARTA WYDARZEŃ - WARSZTAT 1
KARTY TRAKTATÓW - WARSZTAT 1
W 2024 roku obchodziliśmy okrągłą, 80. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Z tej okazji zaprosiliśmy klasy drugie i trzecie warszawskich szkół podstawowych do udziału w nietypowych warsztatach. W pięknym, historycznym budynku PASTy przygotowaliśmy pokój zagadek pt. HISTORIA Z KOTWICĄ W TLE. Wchodząc do niego dzieci miały okazję zmierzyć się z serią zadań i łamigłówek, które doprowadziły je do ciekawych informacji na temat samego budynku oraz roli, jaką odegrał podczas Powstania. Krok po kroku dowiadywały się kiedy budynek powstał, czym się wyróżniał na tle pozostałej zabudowy Warszawy, jakie było jego przeznaczenie. Dowiedziały się także, dlaczego był tak ważny z punktu widzenia Powstańców, że prowadzili o niego długą i trudną walkę.
Projekty realizowane w roku szkolnym 2022/2023:
WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ! III edycja był to trzyetapowy projekt mający na celu rozwijanie kompetencji naukowych oraz promocję nauk humanistycznych, w tym szczególnie historii. Projekt jest kierowany do uczniów klas 3 warszawskich szkół podstawowych. Tym razem tematem przewodnim były słodycze. Znacie smak pańskiej skórki, czekolady Wedla, wuzetki? Na pewno! A czy znacie ich historię? Nie? To zapraszamy!
PAŃSKA SKÓRKA
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z KARTĄ PRACY
PREZENTACJA
WEDEL
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z KARTĄ PRACY
PREZENTACJA
WUZETKA
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z KARTĄ PRACY
PREZENTACJA
SCENARIUSZ ZAJĘĆ WRAZ Z INSTRUKCJĄ DLA NAUCZYCIELA
DYPLOM
Projekty realizowane w roku szkolnym 2021/2022:
JASNE CIEMNE WIEKI to projekt kierowany do uczniów klas 5 - 8 warszawskich szkół podstawowych. Obejmuje siedem 45 minutowych lekcji e-learningowych.
Tematy zajęć:
1. Upadek cesarstwa rzymskiego na zachodzie (476) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
2. Mahomet i Arabowie (610- 632) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
3. Renesans Karoliński (753–987) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
4. Imperium mongolskie (1206- 1260) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
5. Czarna Śmierć (1347- 1350) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
6. Wielkie wynalazki średniowiecza - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
7. Upadek Konstantynopola (1453) - SCENARIUSZ
WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ! II edycja - był to trzyetapowy projekt mający na celu rozwijanie kompetencji naukowych oraz promocję nauk humanistycznych, w tym szczególnie historii. Projekt jest kierowany do uczniów klas 3 warszawskich szkół podstawowych. Ty, razem tematem przewodnim są warszawskie wieżowce. Co w nich ciekawego? Okazuje się, ze zupełnie dużo! A co konkretnie - tego dowiecie się z lekcji :)
1. PASTA - drapach chmur
FILM
PREZENTACJA
Karta pracy do filmu
Scenariusz zajęć dla nauczyciela
2. PRUDENTIAL - witamy w telewizji
FILM
PREZENTACJA
Karta pracy do filmu
Scenariusz zajęć dla nauczyciela
3. PKiN - czy tu mieszka król?
FILM
PREZENTACJA
Karta pracy do filmu
Scenariusz dla nauczyciela
Z WIZYTĄ U KSIĄŻĄT MAZOWIECKICH
Projekt dla klas 1-2 warszwaskich szkół podstawowych. W każdej klasie odbyło się 6 warsztatów 45 minutowych, podczas których dzieci poznawały historię Warszawy w ujęciu lokalnym, nie tylko jako stolicy Polski ale przede wszystkim jako stolicy Mazowsza. Uczniowie podczas zajęć tworzyli swoją własną grę planszową. Materiały z projektu prezentujemy poniżej, zapraszamy do korzystania!
1. Początki Warszawy
2. Warszawa stolicą
3. Co było dalej?
GRA
OPIS GRY
PYTANIA I ZADANIA DO I CZĘŚCI GRY
POLA DO UŁOŻENIA PLANSZY
KARTY DO II CZĘŚCI GRY
PREZENTACJA DO II CZĘŚCI GRY
STARSZE PROJEKTY
Podróże małe i duże - Wakacje z DUCHem!
Wakacyjne spotkania w szkołach biorących udział w akcji Lato w mieście. Wraz z uczestnikami codziennei odwiedzaliśmy inny kontynent, w innym czasie. Poznaliśmy starożytny Egipt oraz Grecję, okoliczności odkrycia Ameryki a także dopłynęlismy do dalekiej Australii. Naszej uwadze nie umknęła Azja - tutaj zawitaliśmy do Japonii czasu izolacji.
1. Afryka - scenariusz i karta pracy
2. Europa - scenariusz i karta pracy
3. Azja - scenariusz i karta pracy
4. Ameryka Północna i Południowa - scenariusz i karta pracy
5. Australia - scenariusz i karta pracy
O KROK OD ANTYKU to cykl 14 spotkań o tematyce związanej z historią starożytnej Grecji i Rzymu. Zajęcia przewidziane były dla klas 6-8 szkół podstawowych.
1. MITOLOGICZNI BOGOWIE I ICH WYZNAWCY - OLIMP I SPÓŁKA
2. I TY ZOSTANIESZ ARCHIMEDESEM
4. JAK UDAŁO MU SIĘ PODBIĆ ŚWIAT? ALEKSANDER WIELKI
5. ROMULUS I REMUS. KIM BYLI TWÓRCY RZYMU?
6. JAK PUBLIUSZ KORNELIUSZ SCYPION URATOWAŁ RZYM. HANNIBAL U BRAM
7. NAJSŁYNNIEJSZY LEKARZ STAROŻYTNOŚCI. GALEN
8. ATENAJOS, CZYLI O ZACHOWANIU PRZY STOLE W STAROŻYTNOŚCI
9. JULIUSZ CEZAR I JEGO BON MOTY
11. KORNELIA MATKA GRAKCHÓW. RZYMSKI WZÓR DO NAŚLADOWANIA
12. LIWIA I OKTAWIAN. CZY KOBIETA BYŁA MATKĄ SUKCESU PIERWSZEGO CESARZA?
14. ZARAZA JUSTYNIANA. CZY TO PRZEZ NIĄ ZAKOŃCZYŁA SIĘ STAROŻYTNOŚĆ?
WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ - był to trzyetapowy projekt mający na celu rozwijanie kompetencji naukowych oraz promocję nauk humanistycznych, w tym szczególnie historii. Projekt jest kierowany do uczniów klas 3 i 4 warszawskich szkół podstawowych.
1. Zygmunt III Waza. Dlaczego polubił Warszawę? PREZENTACJA
1. Zygmunt III Waza. Dlaczego polubił Warszawę? SCENARIUSZ ZAJĘĆ
2. Jan Kazimierz. Potop u bram Królewskiego Zamku PREZENTACJA
2. Jan Kazimierz. Potop u bram Królewskiego Zamku SCENARIUSZ ZAJĘĆ
3. Jan III Sobieski. Lew Lechistanu w Wilanowie PREZENTACJA
3. Jan III Sobieski. Lew lechistanu w Wilanowie SCENARIUSZ ZAJĘĆ
OKO W OKO Z ARCHEOLOGIEM - WSPOMNIENIA Z EPOKI KAMIENIA - grupa uczniów klas 7 oraz 8 szkół podstawowych pod okiem archeologów z Wydziału Archeologii UW zgłębiało tajniki tej niesamowitej nauki.
1) Najstarsze narzędzia w dziejach człowieka - SCENARIUSZ
2) Sztuka pradziejowa - „Jaskinia zapomnianych snów” - SCENARIUSZ
3) Kości zwierzęce w archeologii - SCENARIUSZ
Starsze projekty:
SZKOŁA W KORONIE - to projekt kierowany do szkół podstawowych oraz gimnazjów. Jego ważnym elementem był projekt badawczy realizowany samodzielnie przez uczniów.
SZKOŁA PODSTAWOWA
Zajęcia nr 1 (Czy trzeba być siłaczem, żeby przenieść stolicę?)
Zajęcia nr 2 (Potop bez wody, czyli co zalało Polskę?)
Zajęcia nr 3 (Villa Nova Lwa Lechistanu)
Materiał do lekcji – Czy trzeba być siłaczem?
PROJEKTY BADAWCZE – SZKOŁA PODSTAWOWA
GIMNAZJUM
TYDZIEŃ Z HISTORIĄ - to projekt, w którym klasy przez cały tydzień zgłębiają wiedzę historyczną związaną z bieżącym wydarzeniem. W tym przypadku był to chrzest Polski oraz przeniesienie siedziby królewskiej do Warszawy.
Jak zorganizować Tydzień z Historią?
Inscenizacja legendy - plan
Tydzień z Historią - Chrzest Polski
Tydzień z Historią -Wazowie w Warszawie
Tydzień z Historią - Potrawy i stroje X-XI wiek
Tydzień z Historią - Potrawy XVII wieku
Tydzień z Historią - Stroje XVII wiek