A+ A A-

Wywołaj DUCHa!

strefa4

WYWOŁAJ DUCHa! to program Fundacji Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii skierowany do szkół podstawowych. W ramach każdego cyklu realizujemy pięć zajęć wykładowo – warsztatowych z historii, odbywających się na terenie szkoły. Zapewniamy pełną organizację spotkań: dojazd wykładowców, dostarczenie rekwizytów i materiałów niezbędnych do prowadzenia zajęć. Szkołę prosimy o udostępnienie odpowiedniego pomieszczenia oraz sprzętu pozwalającego na odtworzenie prezentacji. Zajęcia odbywają się raz w miesiącu lub co dwa tygodnie i trwają 45 minut. Cykle stanowią uzupełnienie oraz rozszerzenie programu nauczania historii realizowanego w szkole. Materiał przedstawiamy w sposób nowoczesny, ciekawy, niebanalny, są rekwizyty, prezentacje multimedialne, elementy inscenizacji oraz pracy własnej uczniów. Oto cykle, jakie przygotowaliśmy dla szkół:

 

ZGŁOSZENIA SZKÓŁ PROSIMY NADSYŁAĆ:

e-mail:   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  lub fax: (22) 350 63 39

 tel. 692 981 439

1. ŻYCIE CODZIENNE CZ. 1 i 2  /dla klas 1-3 oraz 4-8/

Jak bardzo zmieniało się codzienne życie ludzi w ciągu wieków? Jak żyli ludzie tysiąc, dwadzieścia i sto lat temu? Co jadali,  jak się leczyli, w co się ubierali? Jak radzili sobie z najprostszymi czynnościami życiowymi, takimi jak np. dbanie o higienę? Cykl, który zaskakuje i zadziwia. Opowieści, które równie często budzą zachwyt co niedowierzanie. Tematy cyklu wprowadzając uczniów w naukę o przeszłości, podpowiadają, jak szukać historii we własnym otoczeniu, zachęcają do zadawania pytań i do własnych poszukiwań historycznych.

Tematy spotkań cz. 1:

  • Przychodzi baba do lekarza...
  • Czesz się Jerzy jak należy...
  • Wsi spokojna, wsi wesoła
  • Polacy nie gęsi, a swój język mają        
  • Szkoła naszych dziadków

Tematy spotkań cz. 2: /kontynuacja części 1/:

  • Wrzuciłeś Grzesiu list do skrzynki?
  • Wyżej, dalej, mocniej!
  • Halo, halo! Tu ptasie radio, w brzozowym gaju!
  • W świecie X muzy
  • Bez wołu nie ma rosołu
 

2. JAK ŻYLI LUDZIE W...  CZ. 1 i 2  /dla klas 1-3 oraz 4-8, także jako kontynuacja cyklu Życie codzienne, obyczaje/

Czy wiecie, jak żyli ludzie w dawnym Biskupinie, jak radzili sobie zakonnicy w klasztorze w Tyńcu, jak ucztowano w dworku szlacheckim i na balach królewskich, a może jak pracowano w XIX-wiecznej łódzkiej fabryce? Jeśli nie, to warto wyruszyć w podróż do tych miejsc, aby przekonać się, że człowiek to bardzo pomysłowa istota! To jednak nie tylko wędrówka po życiu codziennym, ale także po arcyciekawych dziejach naszego kraju!

Tematy spotkań cz.1:

Jak żyli ludzie ...

  • ...w pradawnej osadzie
  • ...w rycerskim zamku
  • ...w dawnym mieście
  • ...w szlacheckim dworku
  • ...w wielkiej fabryce
 

3. WARSZAWA - MOJE MIASTO CZ. 1 i 2  /dla klas 1-3 oraz 4-8/

Cykl, któremu przyświecają trzy zasadnicze cele: ukazanie dziejów miasta – stolicy Polski,  zbudowanie więzi z „małą ojczyzną”, poprzez rozbudzenie zainteresowania jej przeszłością oraz  zwrócenie uwagi, jak wiele mówią o minionych czasach zabytki i dzieła sztuki, a także gmachy i budowle do dziś pełniące ważne funkcje w życiu stolicy. Dla najmłodszych przygotowaliśmy specjalny cykl  – Warszawskie Tajemnice.

 

Tematy spotkań cz 1:

  • Jak książę Janusz Starszy Warszawę budował. Czasy Piastów
  • Sejmy i elekcje, most i barbakan. Warszawa XVI wieku
  • W blasku królewskiej rezydencji. Wazowie w Warszawie
  • Zwycięzca spod Wiednia ozdabia stolicę. Jan III Sobieski
  • Warszawscy mieszczanie w dniach chwały i upadku. Czasy stanisławowskie i insurekcja kościuszkowska

Tematy spotkań cz 2:

  • O czym mówią wielkie budowle Warszawy? Epoka zaborów
  • Na drodze do nowoczesności – wielkie inwestycje końca XIX i początku XX w.
  • „Tylko świnie siedzą w kinie” czyli „wojna warszawsko – niemiecka”
  • Powstanie warszawskie i zagłada miasta
  • „Na prawo dom, na lewo dom”. Dzieje powojennej odbudowy Warszawy

Tematy spotkań - WARSZAWSKIE TAJEMNICE:

  • Legenda o warszawskiej syrence
  • Strażnicy warszawskich skarbów – Złota Kaczka i Bazyliszek
  • Potop bez wody – Szwedzi w Warszawie
  • Jak mistrz Canaletto podglądał Warszawę?
  • Pikniki i zabawy warszawiaków XIX wieku


 

varsavianistyczne 700x227

Patronat nad realizowanym przez Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii cyklem „Warszawa – moje miasto” objęły Podyplomowe Studia Varsavianistyczne Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. 

Program cyklu opracował dr M. Olkuśnik.

 

 

4. CO ZAWDZIĘCZAMY STAROŻYTNYM?   /dla klas 4-8/

Na kulturze starożytnych Greków i Rzymian zbudowana jest cywilizacja Zachodu. Z ich osiągnięć korzystamy, choć często nieświadomie, na co dzień. W ramach cyklu staramy się otworzyć oczy uczniów na dokonania ludzi tak odległych czasów.

Tematy spotkań:

  • Początek historii – cywilizacje starożytnego wschodu   
  • Nad brzegami Nilu – tajemnice egipskich piramid
  • Starożytna Sparta – triumfująca siła
  • Starożytne Ateny – olśniewająca mądrość
  • Ave Cezar!

 

5. PODRÓŻUJĄC PRZEZ WIEKI  /dla klas 1-3 oraz 4-8/

Ludzie od niepamiętnych czasów przemierzali świat. Wędrowali, by sprzedawać cenne towary. Dążyli do miejsc otaczanych religijnym kultem. Byli spragnieni wiedzy. Wyjeżdżali do miejscowości znanych z leczniczych źródeł. Cykl wprowadza uczniów w świat historii społeczeństwa, gospodarki i techniki.

Tematy spotkań:

  • Grecy na szlakach wielkiej kolonizacji
  • Średniowieczni pielgrzymi w drodze do Santiago de Compostella
  • Wikingowie, pierwsi odkrywcy Ameryki?
  • Ruszamy w nieznane. Wielkie odkrycia geograficzne
  • W nadziei na lepszy los - emigracje

 


6. HISTORIA W OBRAZACH JANA MATEJKI  /dla klas 4-8/
Historię można opowiadać nie tylko słowem, ale i obrazem. Polskie dzieje na swoich obrazach przedstawiał Jan Matejko. Oprócz prezentacji przeszłości, chciał przekazać oglądającym coś jeszcze. Jak należy czytać obrazy Matejki i o czym nam opowiadają? Cykl Historia w obrazach Jana Matejki ma za zadanie, wychodząc od twórczości tego artysty, przybliżyć uczniom ważne wydarzenia w dziejach Polski – bitwę pod Grunwaldem, hołd pruski, bitwę pod Wiedniem, protest posła Rejtana przeciwko pierwszemu rozbiorowi oraz uchwalenie Konstytucji 3 Maja.

Tematy spotkań:

  • Bitwa pod Grunwaldem
  • Hołd pruski, Zawieszenie dzwonu Zygmunta
  • Batory pod Pskowem
  • Jan Sobieski pod Wiedniem
  • Rejtan – Upadek Polski, Konstytucja 3 Maja 1791 roku

 

7. JÓZEF PIŁSUDSKI I ODZYSKANA NIEPODLEGŁOŚĆ - cykl związany z rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości /dla klas 4-8/

Tematy spotkań:

  • Jak Ziuk został socjalistą?
  • O tym, jak Piłsudski zwariował oraz gdzie zimują niedźwiedzie
  • „Legiony to żołnierska nuta”
  • Wyjątkowe postaci wolnej polski
  • Energia z wody, luxtorpeda i telewizja – osiągnięcia II Rzeczpospolitej                                                             

 Temat Józef Pilsudski i Odzyskana Niepodległość realizujemy także w formie dwugodzinnego spotkania z uczniami.

Ma ono charakter warsztatowy i jest propozycją na szkolne uczczenie rocznicy odzyskania niepodległości.


8. POLACY W II WOJNIE ŚWIATOWEJ cz. 1 i 2
/dla klas 6-8/

 

Tematy spotkań cz.1:

  • Kampania wrześniowa – bohaterstwo, klęska, początek tułaczki
  • Z pomocą sojusznikom – Narvik i Bitwa o Anglię
  • „Spoza gór i rzek…” – od Lenino do Berlina
  • „Czerwone maki…” – ofiara Monte Cassino
  • Pancerna husaria i skoczkowie z nieba – Falaise i Arnhem

Tematy spotkań cz.2:

  • Na terenach wcielonych do Rzeszy i w Generalnym Gubernatorstwie
  • Pod okupacją radziecką i na Syberii
  • Holocaust
  • Bierny opór i walka cywilna
  • Zbrojne podziemie. Plan „Burza”

 

UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH

Prawidłowo wypełnione formularze zgłoszeniowe prosimy nadsyłać:

mailem:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  lub faksem :(22) 350 63 39

Do udziału w programie mogą przystąpić szkoły, z których zgłoszą się przynajmniej DWIE KLASY. Klasę zgłasza wychowawca w porozumieniu z Dyrekcją szkoły.

Koszt uczestnictwa w zajęciach (czyli w pięciu spotkaniach): 40zł/uczeń