A+ A A-

O tym jak odrzuceni przeszli do popkultury - impresjoniści

Na tych zajęciach Studenci DUCHa poznali fascynujące meandry sztuki II połowy XIX wieku. Na początku zajęć wymieniali funkcje oraz cechy, którymi  powinno się wyróżniać dzieło sztuki. Wraz z wykładowcą rozmawiali na temat życia codziennego w XIX wieku, poznali tło polityczne najważniejszych wydarzeń, pozwalające stwierdzić, że był to okres wielu ważnych przemian. Jedną z nich była industrializacja. Studenci DUCHa poznali realia życia w mieście przemysłowym, warunki życia pracowników fabryk oraz bogactwo najważniejszych wytwórców. XIX wiek został również przedstawiony jako czas niezwykłej kreatywności oraz rozwoju różnych kierunków w sztukach plastycznych. Prowadzący opowiadał o dwóch nurtach: akademikach oraz  realistach. Ci drudzy bardzo często komentowali rozwarstwienie społeczne oraz biedę robotników. Uczestnicy poznali potem najważniejsze założenia impresjonizmu, najciekawsze oraz najbardziej symptomatyczne prace tego nurtu. Omówione przykłady impresjonizmu w malarstwie pokazywały, że była to szkoła, której przedstawiciele niechętnie podejmowali tematy aktualne, chętniej skupiali się na przyrodzie i zagadnieniach związanych z techniką malarską. Dyskusja na temat przyczyn wielkiego sukcesu impresjonistów pokazała, że sztuka to niekoniecznie „wzniosłe” tematy, jak Bitwa pod Grunwaldem, ale i te obiekty, które się ludziom podobają: martwe natury czy pejzaże.

Vincent van Gogh Gwiaździsta noc

 

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10